torsdag

The God Delusion

Det ges ut av Pocketförlaget och i svensk översättning heter "Illusionen om gud".
En mycket bra, lärorik bok.

Författaren är Richard Dawkins som aldrig varit särskilt känd innan han publicerade denna starka bok 2006.

Jag vet inte om jag är nöjd med Margareta Eklöfs översättning. Då det inte verkar finnas någon som klagar håller jag tyst också, fast egentligen... Jag skulle översätta sådana böcker i en betydligt skärpare anda. Men det är kanske därför jag är ingen översättare.

Boken bevisar att gud inte finns. Vetenskapligt.
Det viktigaste är att den också demonstrerar att det inte går att slå hål på författarens bevisning och att det följaktligen inte går att motbevisa påståendet att gud inte finns. En slags fälla för de religiösa som attackerar boken.

Läs den - och sluta tro på gudar och liknande!

Inga kommentarer: