söndag

Bokmässan tristast på många år

Timmarna rinner iväg och i rask takt närmar vi oss bokmässans avslutande trumpet på Svenska Mässan i Göteborg.
Dags att sammanfatta och dra lärdomar.

Monteraktiviteterna och seminarierna har visat att bokbranschen inte är immun mot det som händer i övriga världen, läs kris och misär.
Jag kommer naturligtvis skriva mer om "årets näst viktiga bokhändelse", senare.
Idag kan jag bara konstatera att årets Gbg-mässa är tristast av alla jag varit på, och jag har inte missat en enda mässa sedan mitten av 80-talet.
Fokusering på ett minimalt fåtal titlar/författare, de s k säkra korten, och total avsaknad av något revolutionärt, något som normalt driver vår litteratur framåt.

Förresten, spionboken jag recenserat tidigare verkar ha hamnat i centrum för en mindre skandal - igen. Hittat det här i morgonens tröga ström av svenska blogginlägg.
Skandal och skandal, böcker som är så kontroversiella och annorlunda och avslöjar så mycket som de här spionmemoarerna gör passerar bara aldrig förbi obemärkt. För mycket på spel. Snacka om friktion.

Inga kommentarer: